loading...

مجله اینترنتی پارسیان | پورتال علمی ، تفریحی و سرگرمی ، فیلم و موزیک

معرفی سیستم سقف روفیکس این سیستم در واقع دال بتن آرمه مرکب بتنی ( کامپوزیت ) با قالب ماندگار روفیکس میباشد . قاب فلزی روفیکس ، نوعی قاب درجای مشبک فلزی است که تعدادی پروفیل طولی به صورت موازی با

معرفی سیستم سقف روفیکس

مهندس شکوهی نیا بازدید : 146 دوشنبه 22 مهر 1398 : 11:30 نظرات (0)

معرفی سیستم سقف روفیکس

این سیستم در واقع دال بتن آرمه مرکب بتنی ( کامپوزیت ) با قالب ماندگار روفیکس میباشد .

قاب فلزی روفیکس ، نوعی قاب درجای مشبک فلزی است که تعدادی پروفیل طولی به صورت موازی بافواصل مشخص به منظورتامین صلبیت خمشی درروی آن تعبیه شده است و مواد اولیه آن ورق روغنی یا گالوانیزه به ضخامت ۰٫۷ میلی متر یا ۰٫۸ مطابق با استاندارد  DIN 1623-1  می باشد.
روفیکس دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد ۷۰۰۰ شبکه در هر متر مربع و عمق ۱۸ میلی متر است .

ورق بین ناودانی ها به صورت مشبک (با نقش جناغی) در آمده است که موجب درگیری بهتر بتن با آن می گردد .

عرض روفیکس ۱±۸۱ سانتی متر و طول آن بنابر سفارش بین ۱ تا ۷ متر قابل تعیین می باشد .

 

سقف روفیکس

 

روش اجرا

۱. نصب روفیکس بر روی تیر های فرعی ( ارتفاع بیش از ۱۵ متر از کف بدون نیاز به شمع یا جک با ایمنی بالا ) به صورتی که جهت پروفیل ها برجهت تیرهای فرعی عمود باشد.درمحل های قرارگیری گل میخها نیز قالب را سوراخ نموده وگل میخ را از این سوراخ عبور می دهیم ، تا تمام قالب بطور کامل درتماس با بال فوقانی تیرهای فرعی قرار گیرد .
۲. نصب شبکه میلگرد بدون نیاز به spacer بر روی روفیکس و جوش دادن برش گیر ها روی تیرها
۳. بتن ریزی

• حداکثر اندازه دهانه تیر های فرعی بدون نیاز به زیر بندی (برای بتن تا ضخامت ۷ سانتی متر)حدودا یک متر است که به صورت عمود بر تیر های اصلی(پل ها)قرار میگیرند.چنانچه دهانه تیر های فرعی از یک متر بیشتر باشد و یا ضخامت بتن از ۷ سانتی متر تجاوز نماید،باید تکیه گاه های موقت (بدون نیاز به شمع یا جک)نصب شوند و هنگامی که بتن به مقاومت سازه ای خود رسید میتوان آنها را جدا کرده و جمع اوری نمود.
روی تیر های فرعی برشگیرها نصب میگردند،وظیفه برشگیر انتقال نیروی افقی ازپوشش بتنی سقف به تیرهای فولادی می باشد،برش گیرهادرواقع نقش مهار را بازی می کنند و ازجداشدن پوشش بتنی از روی تیرجلوگیری بعمل می آورند. امروزه از اتصالات برشی گوناگونی استفاده می شود همچون گل میخ ، مارپیچ، ورق تخت و انواع پروفیلها.

در این سیستم سقف به دلیل ویژگیهای خاص سقف وبه منظور ایجاد سهولت در اجرا ازگل میخ به عنوان برشگیر استفاده میشود. برشگیرها را میتوان جهت سهولت اجرا قبل از نصب تیرها روی آن نصب نمود اما معمولا این عمل به ۲ دلیل بعداز نصب تیر صورت میگیرد:
۱. امکان کنده شدن گل میخ ها درحین انتقال تیر وجود دارد.
۲. وجود گل میخ ها دست و پاگیر می باشد.
• متراکم کردن بتن برای دال تا ضخامت ۱۰ سانتی متر باید به صورت تخماقی انجام شود و به هیچ وجه از ویبره استفاده نشود. در بتن ریزی های حجیم، بتن باید در دو مرحله ریخته شود. در مرحله اول بین ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر ریخته شود و پس از گیرش بتن مرحله اول، در مرحله دوم میتوان هنگام بتن ریزی از ویبره استفاده کرد. همپوشانی قالب های روفیکس باید حتما بر روی تیرها واقع شود و به هیچ وجه نباید دو قالب روفیکس ما بین تیر ها به یکدیگر متصل گردد.
• لبه انتهایی هر یک از قالب های فلزی باید با الکترود و شدت جریان مناسب به تیر های فلزی جوش شود.
• بر خلاف شبکه میلگرد که درآن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می‌ کنند، ناودانی‌های روفیکس از طریق شبکه آن به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچه فولادی تشکیل می‌دهند.

• بارگذاری های متعدد نیز نشان داده‌اند که ترکیب روفیکس و بتن در صورتی که متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکه‌های روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد،می‌تواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور ،مؤثر واقع شود.
• برای جلوگیری از خوردگی روفیکس باید آن را با پوشش مناسب (پرایمر و ضد زنگ صنعتی) پوشاند.
• در این سقف نیاز به اجرای سقف کاذب میباشد.

 

ویژگی های سقف روفیکس

۱. سهولت اجرا: نصب روفیکس نیازی به نیروی ماهرندارد. همچنین همزمان با قرارگرفتن روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمنی در زیر پای کارگران گسترده می‌شود که از سقوط اجسام و افراد کاملا جلوگیری می‌نماید.

۲. سرعت: سرعت قالب بندی با روفیکس در حدود ۸۰۰ مترمربع در روز با دو کارگر می‌باشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات ساختمان ،‌می‌توان کلیه طبقات را همزمان بتن ریزی کردو در ضمن قابلیت شکل پذیری روفیکس این امکان را بوجود می‌آورد که فرم های پیچیده معماری را نیز بتوان به سهولت قالب بندی کرد.

۳. سهولت حمل و نقل ، و حجم ناچیز ضایعات: بر خلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و بتنی متداول ، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت ۱۰ تن قادر است بیش از ۲۵۰۰ متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.

۴. افزایش استحکام سازه: قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال ، یعنی در ناحیه حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکه‌های آن ، موجب می‌شود که تنش‌ های حاصل از بارگذاری به ناودانی‌ها روفیکس منتقل شوند. هر یک از ناودانی‌های روفیکس دارای سطح مقطعی برابر با ۴۰ میلیمتر مربع (معادل سطح میلگردی به قطر ۷ میلیمتر) می‌باشد. فاصله ناودانی‌های روفیکس از یکدیگر ۱۳٫۵ سانتیمتر است .

بنابراین در هر متر عرض روفیکس سطح مقطع فلزی برابر ۳۰۰ میلیمتر مربع قرار می‌گیرد.

۵. مقاومت خمشی بالا: طبق آزمایشات انجام شده بر روی سقف روفیکس ، مقاومت خمشی ازمایشگاهی این سقفها حدودا ۲۰ درصد بالاتر از مقاومت خمشی محاسباتی انها می باشد.

• این افزایش مقاومت ،بدان علت است که ،به هنگام بتن ریزی ،روفیکس در وسط دهانه حدود۱ سانتیمتر خیز بر می دارد.در نتیجه عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش یافته واین اضافه مقاومت رافراهم می کند.که البته در جهت اطمینان ،در محاسبات سقف روفیکس از این پدیده صرفنظر می کنند.

 

مزایا سقف روفیکس

• سرعت بالای اجرا
• عدم نیاز به پر بودن سقف زیرین (در هر سقف قابل اجراست)

 

معایب سقف روفیکس

• نیاز به بتن با اسلامپ پایین
• خارج شدن آب بتن
• قیمت بالاتر نسبت به قالب بندی معمولی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 205
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 75
  • بازدید امروز : 175
  • باردید دیروز : 90
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 500
  • بازدید ماه : 1,638
  • بازدید سال : 12,861
  • بازدید کلی : 85,638